Prioritate: P09 „Consolidarea participării populației în procesul de învățare pe tot parcursul vieții pentru facilitarea tranzițiilor și a mobilității “
Obiectiv specific: ESO4.7. „Promovarea învățării pe tot parcursul vieții, în special a oportunităților flexibile de actualizare a competențelor și de recalificare pentru toți, ținând seama de competențele antreprenoriale și digitale, printr-o mai bună anticipare a schimbării și a cerințelor de noi competențe bazate pe nevoile pieței muncii, precum și prin facilitarea tranzițiilor profesionale și promovarea mobilității profesionale (FSE+)“
Apel de proiecte: PEO/78/PEO_P9/OP4/ESO4.7/PEO_A36
Titlu proiect: Future Skills, De la abilitatile de azi, la competentele de maine
Cod SMIS: 308933
FISA PREZENTARE PROGRAM DE FORMARE NEAUTORIZAT –
LEADERSHIP INCLUZIV
DESFASURAT IN PROIECTUL „ FUTURE Skills – de la abilitatile de azi la competentele de maine „
Cod Smis : 308933
Obiectivele cursului
Cursul „Leadership Incluziv” are ca obiectiv general dezvoltarea competențelor necesare adoptării și aplicării unui stil de conducere bazat pe echitate, diversitate și incluziune, astfel încât participanții să poată contribui activ la crearea unui mediu de lucru respectuos, colaborativ și adaptat cerințelor sociale și economice actuale.
Obiective specifice:
Înțelegerea conceptelor fundamentale ale leadership-ului incluziv:
Familiarizarea cu noțiuni-cheie precum diversitate, incluziune, echitate, bias inconștient, apartenență.
Explorarea diferențelor dintre leadership-ul tradițional și leadership-ul incluziv, în context organizațional.
Identificarea și gestionarea biasurilor (prejudecăților) în procesele decizionale:
Recunoașterea tipurilor de bias inconștient (de gen, rasial, cultural, de vârstă etc.).
Dezvoltarea capacității de auto-reflecție și auto-corecție în luarea deciziilor echitabile.
Dezvoltarea de abilități de comunicare incluzivă:
Exersarea unui limbaj care evită stereotipurile și discriminarea.
Promovarea ascultării active, feedback-ului constructiv și dialogului deschis în echipe diverse.
Promovarea unui climat de siguranță psihologică și colaborare:
Crearea de medii în care angajații se simt respectați, încurajați să contribuie și acceptați ca parte a echipei.
Tehnici de cultivare a încrederii și coeziunii în echipe multidisciplinare și multiculturale.
Dobândirea competențelor de gestionare a diversității în cadrul organizației:
Integrarea strategiilor de diversitate și incluziune în practicile de HR și management.
Analiza politicilor interne și propunerea de acțiuni pentru eliminarea barierelor sistemice.
Aplicarea leadership-ului incluziv în contexte practice:
Rezolvarea de studii de caz și simulări legate de situații reale (ex: discriminare la angajare, excludere din echipă, conflicte generate de diferențe culturale).
Dezvoltarea de micro-planuri de acțiune pentru transformarea culturii organizaționale.
Sprijinirea tranziției către un model organizațional sustenabil și incluziv:
Înțelegerea impactului leadership-ului incluziv asupra performanței organizaționale, retenției personalului, inovării și reputației brandului.
Identificarea oportunităților de responsabilitate socială și de implicare în comunitate.
Îmbunătățirea capacității de adaptare la schimbări:
Creșterea rezilienței în contextul schimbărilor tehnologice, sociale sau economice.
Promovarea unui stil de leadership flexibil, orientat către soluții, care sprijină tranzițiile echitabile în organizații.
Grupul tinta vizat
Participanții vizați de acest program de formare nonformală sunt persoane adulte active pe piața muncii, care:
Ocupa poziții de conducere (ex: șefi de departament, manageri de echipă, coordonatori de proiect), dar care nu dețin o formare sistematică sau actualizată în domeniul leadership-ului incluziv. Deși gestionează resurse umane și coordonează activități, aceștia se confruntă adesea cu dificultăți în aplicarea unor principii moderne de conducere, adaptate diversității și transformărilor rapide ale mediului organizațional.
Își doresc să-și actualizeze competențele de leadership în contextul provocărilor curente, precum tranziția digitală și ecologică, accelerarea inovației tehnologice, lucrul în echipe hibride sau multiculturale, precum și gestionarea echitabilă a diversității. Ei recunosc necesitatea de a înțelege noile dinamici ale pieței muncii și de a conduce echipe într-un mod incluziv, sustenabil și eficient.
Își asumă roluri strategice în implementarea de politici favorabile incluziunii și nediscriminării la nivel organizațional și comunitar. Sunt interesați să promoveze echitatea și diversitatea în cadrul echipelor și să prevină fenomenele de excludere, bias, sau discriminare, inclusiv în contexte de criză sau restructurare.
Urmăresc creșterea productivității și adaptabilității în organizațiile în care activează, prin consolidarea unui stil de conducere empatic, participativ și centrat pe echipă. Înțeleg că dezvoltarea unei culturi organizaționale incluzive este un element-cheie în retenția talentelor, inovare și performanță sustenabilă.
Vizează creșterea rezilienței organizaționale, printr-un leadership adaptat la contexte provocatoare, cum ar fi crizele sanitare, economice sau sociale. Vor să dobândească instrumente concrete pentru a mobiliza echipele în contexte dificile, menținând motivația și coeziunea acestora.
Profiluri posibile din grupul țintă:
Manageri de echipe fără formare specifică în leadership incluziv
Responsabili de departamente HR, CSR, sau comunicare internă
Manageri de proiect din organizații publice, private sau ONG
Antreprenori care conduc echipe în creștere
Specialiști care își asumă funcții de coordonare și au nevoie de un upgrade profesional
Profesioniști care gestionează echipe mixte (intergeneraționale, multiculturale, diverse)
Completări la cele detaliate mai sus vis a vis de grupul tinta al cursului :
Nevoi de învățare specifice
Participanții au nevoie de sprijin în dezvoltarea abilităților soft (soft skills), în special în ceea ce privește empatia, comunicarea interpersonală, inteligența emoțională, gestionarea conflictelor și adaptabilitatea – toate esențiale pentru un leadership incluziv.
Simt nevoia de modele moderne de leadership, orientate spre colaborare, incluziune și sprijin reciproc, care să înlocuiască stilurile ierarhice și autoritare încă predominante în unele organizații.
Sunt interesați de bune practici și studii de caz, pe care să le aplice în activitatea curentă.
Context organizațional
Activează în organizații care:
Parcurg procesul de transformare digitală sau ecologică;
Se confruntă cu provocări privind integrarea noilor angajați (de exemplu, tineri, persoane din grupuri vulnerabile, angajați din alte culturi);
Au ca obiectiv creșterea retenției și loializării echipelor;
Vor să crească atractivitatea organizației ca angajator inclusiv (employer branding);
Derulează activități în domenii afectate de schimbări rapide (tehnologie, sănătate, educație, servicii sociale, etc.).
Motivații personale și profesionale
Participanții doresc:
Să își crească vizibilitatea profesională și să evolueze în carieră;
Să devină agenti ai schimbării în organizația sau comunitatea lor;
Să contribuie activ la crearea unui mediu de lucru sigur, respectuos și incluziv;
Să înțeleagă impactul leadershipului asupra diversității, echității și incluziunii (DEI – Diversity, Equity & Inclusion);
Să creeze echipe mai coezive și performante, în care fiecare membru este valorizat.
Durata cursului
În total 3 sesiuni de instruire / proiect (1 în primul an, 1 în anul doi, 1 în anul trei);
În medie, 14 participanți / sesiune de instruiere;
În total, 42 cursanți;
Modalitatea de susținere a cursului: în format online;
Durata cursului: 120 de ore online;
Asistență post-formare: 24 ore / grupă (follow up asupra modul în care au integrat competențele dobândite / actualziate în activitatea curentă).
Structura tematica a cursului
Modulul 1: Introducere în Leadership și Concepte de Bază
Modulul 2: Fundamentele Leadershipului Incluziv
Modulul 3: Managementul echipelor diverse
Modulul 4: Inteligență emoțională și abilități de comunicare
Modulul 5: Leadership în contextul tranziției verzi și digitale
Modulul 6: Politici organizaționale și incluziunea pe termen lung
Modulul 7: Proiect final – Aplicarea leadershipului incluziv în practică
Profilul de competente dobandite in urma cursului
Profilul detaliat al competențelor dobândite de participanții la cursul „Leadership Incluziv”, structurat pe domenii-cheie și abilități practice.
Acest profil reflectă atât dezvoltarea personală, cât și aplicarea competențelor în contextul profesional și organizațional, în cadrul unui proiectului nostru.
1.Competențe de leadership inclusiv
🔹 Definirea și aplicarea principiilor leadership-ului incluziv
Înțelegerea conceptului de leadership incluziv și cum influențează performanța echipelor și organizațiilor.
Capacitatea de a crea un mediu în care toți membrii echipei sunt ascultați, respectați și implicați, indiferent de diversitatea lor.
Identificarea și depășirea obstacolelor ce țin de diversitate și incluziune în procesul de luare a deciziilor.
🔹 Promovarea unui stil de leadership etic și responsabil
Aplicarea principiilor etice în gestionarea echipelor, respectând diversitatea culturală, de gen, rasială și de orice altă natură.
Înțelegerea importanței echității și corectitudinii în toate procesele organizaționale.
🔹 Dezvoltarea abilității de a gestiona conflictele de diversitate
Identificarea și rezolvarea conflictelor care apar datorită diferențelor culturale sau de percepție.
Promovarea unui climat de înțelegere și respect reciproc în cadrul echipelor.
2. Competențe de comunicare eficientă
🔹 Comunicare interactivă și adaptată diversității
Dezvoltarea abilității de a comunica eficient cu membri ai echipei provenind din medii culturale, educaționale și profesionale diverse.
Utilizarea unui limbaj incluziv și accesibil pentru toți membrii echipei.
🔹 Ascultare activă și feedback constructiv
Implementarea tehnicilor de ascultare activă pentru a înțelege nevoile și preocupările echipei.
Oferirea și recepționarea feedbackului într-un mod constructiv, fără prejudecăți, și stimularea unui climat deschis în cadrul echipelor.
🔹 Adaptarea mesajului în funcție de publicul țintă
Capacitatea de a ajusta stilul de comunicare în funcție de contextul organizațional și de audiența diversă (internă și externă).
Utilizarea unor tehnici de comunicare non-verbală eficiente pentru a sprijini leadership-ul incluziv.
3. Competențe de management al diversității și incluziunii
🔹 Crearea unei culturi organizaționale incluzive
Promovarea valorilor diversității și incluziunii în procesul decizional al echipelor.
Dezvoltarea unor politici organizaționale care sprijină diversitatea și care asigură un mediu de lucru egalitar.
🔹 Implementarea și evaluarea programelor de diversitate și incluziune
Capacitatea de a crea și implementa programe și inițiative care susțin diversitatea în organizație.
Evaluarea impactului programelor de incluziune și îmbunătățirea continuă a acestora.
🔹 Gestionarea echipelor diverse
Identificarea și aplicarea strategiilor care permit integrarea eficientă a diferitelor perspective și experiențe într-o echipă.
Dezvoltarea unui mediu de lucru în care toți angajații se simt acceptați și motivați.
4. Competențe de luare a deciziilor incluzive
🔹 Luarea deciziilor etice și echitabile
Dezvoltarea abilității de a lua decizii corecte și echilibrate, luând în considerare diversele perspective și nevoi ale echipei.
Înțelegerea impactului deciziilor asupra diversității și cum acestea pot contribui la îmbunătățirea performanței organizaționale.
🔹 Gestionarea schimbărilor în contextul diversității
Abilitatea de a gestiona schimbările organizaționale, ținând cont de diversitatea echipei și adaptând abordările în mod eficient.
Utilizarea strategiilor de leadership care promovează acceptarea și adaptarea rapidă a echipelor la schimbările externe (ex. tranziția digitală, verde, crize economice sau sociale).
5. Competențe de dezvoltare personală în leadership
🔹 Autocunoaștere și dezvoltare a stilului personal de leadership
Evaluarea și conștientizarea propriilor abilități de leadership și identificarea ariilor de îmbunătățire.
Crearea unui plan de dezvoltare personală continuă în domeniul leadership-ului incluziv, utilizând feedback-ul primit de la participanți și formatori.
🔹 Construirea unei rețele de suport profesional
Dezvoltarea unei rețele de profesioniști și lideri care promovează includerea și diversitatea.
Participarea activă la sesiuni de mentorat și coaching pentru a îmbunătăți competențele și strategiile de leadership.
🔹 Gestionarea stresului și a conflictelor în rolul de lider
Aplicați tehnici de gestionare a stresului și al echilibrării sarcinilor de muncă, asigurându-se că echipele sunt motivate și productive.
Dezvoltarea unei reziliențe personale care să susțină eficient în fața provocărilor profesionale și personale.
6. Competențe de implementare a tehnologiilor pentru leadership
🔹 Utilizarea platformelor digitale pentru managementul echipelor
Abilitatea de a utiliza aplicații și software de gestionare a echipelor, comunicare și colaborare online (ex. Slack, Microsoft Teams, Asana).
Implementarea tehnologiilor pentru a sprijini procesele de evaluare a performanței și de promovare a unui mediu de lucru inclusiv.
🔹 Evaluarea eficienței deciziilor prin date
Utilizarea datelor și analizelor pentru a evalua eficiența deciziilor de leadership și a planurilor organizaționale privind diversitatea.
Integrarea feedbackului din sondaje, analiza performanțelor echipelor și dezvoltarea unor planuri de acțiune bazate pe dovezi.
Concluzie:
Prin finalizarea acestui curs, participanții dobândesc nu doar abilități teoretice, ci și abilități practice care le permit să aplice leadership-ul incluziv în activitatea lor profesională.
Ei vor fi pregătiți să creeze organizații și echipe mai productive, echitabile și incluzive, contribuind la succesul pe termen lung al acestora.
Această competență va sprijini nu doar dezvoltarea personală a cursantului, ci și implementarea de strategii organizaționale sustenabile, în linie cu cerințele pieței și ale economiei digitale și verzi.
Avantajele angajatului la absolvirea cursului
Absolvirea cursului „Leadership Incluziv” oferă angajatului o serie de avantaje semnificative, atât la nivel profesional, cât și personal.
Aceste beneficii vor contribui la dezvoltarea carierei și la îmbunătățirea performanței în cadrul organizației, într-un context în care diversitatea și incluziunea devin din ce în ce mai importante.
Iată avantajele detaliate ale angajatului care finalizează cu succes acest curs:
1. Dezvoltarea abilităților de leadership incluziv
Unul dintre principalele avantaje ale absolvirii acestui curs este dobândirea unor abilități de leadership incluziv, care permit angajatului să conducă echipe diverse, să promoveze diversitatea și să creeze un mediu de lucru în care toți angajații se simt apreciați și respectați. Astfel, absolventul va putea:
Încuraja colaborarea între membri din diferite grupuri de diversitate (gen, etnie, vârstă, statut social, etc.)
Promova respectul și toleranța în cadrul echipelor
Asigura că toate vocile și perspectivele sunt ascultate și luate în considerare în procesul decizional
Înțelege și aplica strategii care sprijină dezvoltarea unei culturi organizaționale incluzive și echitabile
2. Creșterea oportunităților de avansare profesională
Absolvirea unui curs de Leadership Incluziv îmbunătățește semnificativ perspectivele de carieră ale angajatului. Pe măsură ce companiile devin tot mai conștiente de importanța diversității și incluziunii, liderii și managerii cu competențe în aceste domenii sunt considerați foarte valoroși. Angajații care învață cum să conducă echipe diverse și cum să implementeze politici favorabile incluziunii pot accesa:
Poziții de conducere superioare, cum ar fi manager de departament, director de diversitate și incluziune sau lider al unui grup de proiect
Oportunități de avansare rapidă, fiind capabili să gestioneze echipe complexe și să contribuie la dezvoltarea unei culturi organizaționale bazate pe respect și echitate
3. Îmbunătățirea abilităților de gestionare a schimbărilor
Într-un context economic dinamic, schimbările constante (inclusiv tranzițiile digitale și verzi) sunt inevitabile. Absolvirea acestui curs le permite angajaților să devină mai rezilienți și adaptabili. Prin dobândirea unor competențe în leadershipul incluziv, angajații vor învăța să:
Gestionaze cu succes schimbările și tranzițiile organizaționale (de exemplu, adaptarea la tehnologii noi sau implementarea unor procese ecologice)
Îmbunătățească reziliența echipelor lor, asigurându-se că toți membrii se simt susținuți în fața provocărilor
Creeze strategii care să ajute angajații să se adapteze mai ușor la noile realități economice și organizaționale
4. Creșterea competențelor de gestionare a diversității și incluziunii
Un alt avantaj semnificativ este dobândirea de competențe avansate în gestionarea diversității și incluziunii. Angajații care finalizează acest curs vor avea capacitatea de a:
Implementa politici și practici incluzive în procesele de recrutare, selecție, promovare și salarizare
Preveni și gestiona conflictele care pot apărea din cauza diferențelor culturale, de gen sau de vârstă
Contribui la crearea unui mediu de lucru echitabil, unde toți angajații au șanse egale de a-și exprima opiniile și de a-și avansa carierele
5. Dezvoltarea abilităților de comunicare și negociere
Leadershipul incluziv presupune abilități excelente de comunicare și capacitatea de a negocia și media conflictele într-un mod echitabil. Participanții la curs vor învăța să:
Comunicare eficientă și empatică: Cum să își exprime ideile într-un mod clar și să asigure că toți angajații au ocazia să-și împărtășească punctele de vedere
Gestionarea conflictelor: Cum să identifice și să abordeze conflictele într-un mod constructiv, creând soluții acceptabile pentru toate părțile implicate
6. Acces la cunoștințe și strategii moderne în managementul diversității
Absolvenții vor fi pregătiți pentru a înfrunta provocările legate de diversitatea locului de muncă și de modificările legislativă și economice recente care vizează integrarea diversității și promovarea incluziunii. Printre avantajele specifice se numără:
Cunoașterea tehnicilor și instrumentelor de management incluziv (de exemplu, metode de selecție non-discriminatoare, managementul diversității de gen și culturale)
Aplicarea politicilor de diversitate și incluziune în conformitate cu legislația și reglementările internaționale actuale
7. Îmbunătățirea capacității de a crea echipe performante și reziliente
Un alt beneficiu important este dezvoltarea de abilități de construire și menținere a echipelor eficiente și reziliente. Cursul îi ajută pe participanți să:
Fie lideri inspiraționali și suportivi, creând un climat în care membrii echipei se simt valorizați și sprijiniți
Crească performanța echipelor prin crearea unui mediu incluziv, care încurajează colaborarea și inovația
Să identifice și să aplice strategii pentru a sprijini angajații în perioade de schimbare sau criză, asigurându-se că echipele rămân productive și motivați
8. Creșterea satisfacției la locul de muncă și a angajamentului angajaților
Un mediu incluziv, gestionat de un lider bine pregătit, poate contribui semnificativ la satisfacția angajaților și la reducerea fluctuației acestora. Aceasta duce la:
Motivarea echipelor, prin crearea unui loc de muncă în care toți angajații se simt respectați și apreciați
Creșterea loialității angajaților, care se vor simți mai motivați să contribuie la succesul organizației
Finalizarea cursului de Leadership Incluziv nu doar că ajută angajatul să dobândească noi competențe valoroase pentru piața muncii actuală, dar îl pregătește să fie un lider mai eficient, mai adaptabil și mai echitabil, capabil să gestioneze diverse echipe și să răspundă la cerințele unei economii tot mai diversificate și interconectate.
Aceasta contribuie la creșterea performanței organizaționale și la dezvoltarea unei culturi organizaționale pozitive și incluzive.
